2008-07-30

Colour-colour diagram



Eller två regnbågsflaggor, en från -98 och en ny, inhandlad på Pride Houses Hallongrottan-filial. Mina verksamhetsområden överlappar som flaggorna, mer än de nånsin gjort förut i alla fall. Jag bläddrar i ett ex av färska fotoboken Femmes of power och en (strejt) vetenskaplig kollega stirrar oväntat ut från en av bilderna. Inom astronomin, där jag brukar blogga är vi inte längre försvinnande få hbtare, känns det som (inte heller i astrobloggosfären: ta t ex Astrodyke). När tv-reportern kom i eftermiddags för att intervjua mig om fredagens solförmörkelse så kom jag inte på någon bra kopplingsreplik, men Pride-bandet på vänster handled kan eventuellt synas i rutan på fredag morgon. Idag skulle dessutom rymdfararen Christer Fuglesang dyka upp i Parken. Jag liksom hänger ihop som person. Det är trevligt. Å andra sidan så gapar avgrundet mellan naturvetenskapen och de aktuella delar av humanioran som aldrig förr. På Hallongrottan köper jag superseriösa intersektionella tidningen Slut vars andra nummer vill göra upp med Sanningen. Inom deras område är det på sätt och vis ett rimligt projekt men skulle inom naturvetenskapen skulle ett sånt grepp snarare underminera verksamheten, åtminstone på den nivån som jag håller på. Jag inbillar mig i alla fall att det är så. Får väl ta upp saken med typ Max Tegmark eller nån.

1 kommentar:

Foobar sa...

"Take the AstroDyke?" Where? Someplace cool? All I do lately is hang around my ivory tower!

Perhaps I should learn more Swedish...